in1min logo
تصویر ریه انسان

بیماری انسداد مزمن راه‌های هوایی چیه؟

توصیه‌های سلامتی
|
۲۶ آبان ۱۴۰۰

خطر انسداد مزمن راه‌های هوایی(Chronic Obstructive Pulmonary Disease) از کرونا کمتر نیست و سومین عامل مرگ و میر تو دنیا بعد از مشکلات قلب و عروق و سکته است که خیلی وقت‌ها با آسم اشتباه گرفته می‌شه. تو copd علائم روز به روز تغییر نمی‌کنه ولی بیمارای آسمی روزایی بهترن یه روزایی بدتر و سرفه‌های متناوب شبانه هم زیاد دارن.

علائم اصلی COPD احساس سنگینی تو قفسه سینه، تنگی نفس و خس خس سینه است. اگه سرفه‌های خلط‌دار هم بیشتر از دو ماه طول بکشه، احتمال COPD زیاده و باید برین پیش متخصص ریه و تست بدین.

توی درمان COPD با دارو سرفه و خس خس سینه رو کم می‌کنن و بیمار همزمان باید سبک زندگیش رو تغییر بده، یعنی در معرض دود سیگار و قلیون نباشه، با هود روشن آشپزی کنه و از وایتکس استفاده نکنه و روزهایی که آلودگی هوا برای گروه‌های حساس خطرناکه، از خونه بیرون نیاد و به محضی که سرما خورد بره دکتر که درمان شه.

‌‌به علاوه COPD احتمال داره وراثتی هم باشه و غیر اون افراد بالای چهل سال، سیگاری‌ها و کسایی که در معرض آلاینده‌های محیطی و شیمیایی هستن و کسایی که بیماری‌های تنفسی مثل آسم و برونشیت دارن باید بیشتر به علائم COPD توجه کنن چون احتمال ابتلا توشون بیشتره.

کوشان فارمد

به اشتراک بگذارید

همراه ما بمونید

اگه دوست دارید فهرست مقاله‌ها و ویدیو‌های جدید این‌وان‌مین رو توی ایمیلتون داشته باشید، اینجا برای ما آدرسش رو بنویسید